Ben je leidinggevende dan moet je soms aan een medewerker slecht nieuws brengen. Als je iemand moet ontslaan of iemand moet teleurstellen over een beoogde promotie of iemand moet afwijzen na een sollicitatie, dan is dat voor de ontvanger niet leuk om te horen. In tijden van reorganisatie en permanente verandering moet je vaker dan in andere beroepen een nare boodschap brengen. Het slechtnieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën. In deze training leer je deze zodat je de boodschap goed kunt overbrengen en de schade kunt beperken, zodat de relatie met de ontvanger in stand kan blijven.

Leerpunten:
  • Communicatieve vaardigheden
  • Empathisch vermogen
Duur:
1 dag / 2 dagdelen

Samenvatting

Het programma:

  • Voorbereiding van het gesprek.
  • Voorzichtig aanzetten of met de deur in huis?
  • Argumenteren.
  • Stoom laten afblazen.
  • Medeleven tonen.
  • Argumenten herhalen en samenvatten.
  • Vervolgacties formuleren.

Resultaat

Deze training geeft inzicht in de beste handelwijze bij een slecht nieuwsgesprek. Je leert van fouten en je ziet de valkuilen op basis van praktijksituaties en door de deelnemers aangeleverde cases.

Opzet

Onze trainers bieden een eigentijdse aanpak. Ze gebruiken moderne leermiddelen, spel- en werkmethoden, verhelderende audio- en videoproducties en praktijksimulaties.

Onderstaande trainer(s) is verantwoordelijk voor deze training.

Youri Vos

Interim-manager, organisatieadviseur, allround trainer, assessmentadviseur en coach

Novostar